Bronnen
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/b710303fac3d98c6fed20d3630593a1846b1b1d2385731f6714622488b6012c7.png)
anders of niet verplaatst
Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2020)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/79b58dee9ee9c70199315f100914c1b0030fd494d488a2c6beb14e23f31e1b55.png)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/59d4c0bfc531ee44af3960668cb17c1469acfe35f4b829a22bc8d0fce38fa6c0.png)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/4092e50e3639d5ae1b75ef6ba347bfdd5001e3232f1712c81bae617d19d50ead.png)
In 2020 nam 45% van de Antwerpse werknemers de auto om naar zijn werkplek te gaan die op een afstand ligt van minder dan 7,5 km. Van de Antwerpse bewoners gebruikte nog slechts 38% de auto voor woon-werkverkeer van minder dan 7,5 km. Tegelijk verkozen meer werknemers de fiets: niet alleen voor trajecten van minder dan 5 km, maar ook voor langere trajecten.
De stad Antwerpen houdt verschillende onderzoeken om verplaatsingsgedrag te meten. Uit de bewonersenquête blijkt dat het gebruik van auto voor woon-werkverplaatsingen met 15,6% is gedaald tussen 2010 en 2020 (van 51% naar 35,4%). Het fietsgebruik is dan weer gestegen met 8,8 % (van 21,1% naar 29,9%). Het gebruik van openbaar vervoer kende een daling van 18,6% naar 9,1%. In 2020 verplaatste 21,4% van de Antwerpenaren zich niet op regelmatige basis naar het werk. Een forse toename van 16,4% ten opzichte van 2010.
In het verplaatsingsgedrag van de bewoners voor vrije tijd wint de fiets het de laatste jaren van de auto met 40,8% fietsers tegenover 28,8% autobestuurders in 2020. Voor woon-schoolverkeer bij bewoners blijven de cijfers meer stabiel tussen 2010 en 2019, in het voordeel van duurzame oplossingen: met 36,8% fietsgebruik, 22,7% openbaar vervoer en 10,7% autogebruik het afgelopen jaar. Ook hier was de invloed van corona in 2020 onmiskenbaar met 22,4% scholieren die thuis leerden.
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/0eb3b53c81b45b910e6a045aaf93cf8b33c819ff9218c0b82277956985976740.png)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/b3f252cd6fc8d89558e3bd46f70f3b2f773502892effbec1ec555c05d5002020.gif)
Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2019)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/48c58cad411f7f025710be12a2f436a932ab911a91291431c3c7db834f7342a1.jpg)
Bronnen
anders of niet verplaatst
Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2020)
In 2020 nam 45% van de Antwerpse werknemers de auto om naar zijn werkplek te gaan die op een afstand ligt van minder dan 7,5 km. Van de Antwerpse bewoners gebruikte nog slechts 38% de auto voor woon-werkverkeer van minder dan 7,5 km. Tegelijk verkozen meer werknemers de fiets: niet alleen voor trajecten van minder dan 5 km, maar ook voor langere trajecten.
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/79b58dee9ee9c70199315f100914c1b0030fd494d488a2c6beb14e23f31e1b55.png)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/59d4c0bfc531ee44af3960668cb17c1469acfe35f4b829a22bc8d0fce38fa6c0.png)
anders of niet verplaatst
anders of niet verplaatst
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/4092e50e3639d5ae1b75ef6ba347bfdd5001e3232f1712c81bae617d19d50ead.png)
De stad Antwerpen houdt verschillende onderzoeken om verplaatsingsgedrag te meten. Uit de bewonersenquête blijkt dat het gebruik van auto voor woon-werkverplaatsingen met 15,6% is gedaald tussen 2010 en 2020 (van 51% naar 35,4%). Het fietsgebruik is dan weer gestegen met 8,8 % (van 21,1% naar 29,9%). Het gebruik van openbaar vervoer kende een daling van 18,6% naar 9,1%. In 2020 verplaatste 21,4% van de Antwerpenaren zich niet op regelmatige basis naar het werk. Een forse toename van 16,4% ten opzichte van 2010.
In het verplaatsingsgedrag van de bewoners voor vrije tijd wint de fiets het de laatste jaren van de auto met 40,8% fietsers tegenover 28,8% autobestuurders in 2020. Voor woon-schoolverkeer bij bewoners blijven de cijfers meer stabiel tussen 2010 en 2019, in het voordeel van duurzame oplossingen: met 36,8% fietsgebruik, 22,7% openbaar vervoer en 10,7% autogebruik het afgelopen jaar. Ook hier was de invloed van corona in 2020 onmiskenbaar met 22,4% scholieren die thuis leerden.
Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2019)
![](https://data.maglr.com/1287/issues/25411/336400/assets/media/48c58cad411f7f025710be12a2f436a932ab911a91291431c3c7db834f7342a1.jpg)