compass.png (copy)

Bronnen

webimage-e9ad2a1d-fda...
Effect

De stad Antwerpen houdt verschillende onderzoeken om verplaatsingsgedrag te meten. Uit de bewonersenquête blijkt dat het gebruik van auto voor woon-werkverplaatsingen met 15,6% is gedaald tussen 2010 en 2020 (van 51% naar 35,4%). Het fietsgebruik is dan weer gestegen met 8,8 % (van 21,1% naar 29,9%). Het gebruik van openbaar vervoer kende een daling van 18,6% naar 9,1%. In 2020 verplaatste 21,4% van de Antwerpenaren zich niet op regelmatige basis naar het werk. Een forse toename van 16,4% ten opzichte van 2010.

In het verplaatsingsgedrag van de bewoners voor vrije tijd wint de fiets het de laatste jaren van de auto met 40,8% fietsers tegenover 28,8% autobestuurders in 2020. Voor woon-schoolverkeer bij bewoners blijven de cijfers meer stabiel tussen 2010 en 2019, in het voordeel van duurzame oplossingen: met 36,8% fietsgebruik, 22,7% openbaar vervoer en 10,7% autogebruik het afgelopen jaar. Ook hier was de invloed van corona in 2020 onmiskenbaar met 22,4% scholieren die thuis leerden.

Afstand versus vervoersmiddel

In 2020 nam 45% van de Antwerpse werknemers de auto om naar zijn werkplek te gaan die op een afstand ligt van minder dan 7,5 km. Van de Antwerpse bewoners gebruikte nog slechts 38% de auto voor woon-werkverkeer van minder dan 7,5 km. Tegelijk verkozen meer werknemers de fiets: niet alleen voor trajecten van minder dan 5 km, maar ook voor langere trajecten.

Modal split bewoners

Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2020)

werk_1.png
werk_1.png (copy)
werk_1.png (copy1)
Naar het werk
Antwerpse werknemers die wonen in en buiten de stad
Naar school
In de vrije tijd
Regelmatig OV-gebruik
Regelmatig autogebruik
Regelmatig fietsgebruik
Antwerpenaren die werken in en buiten de stad
Regelmatig OV-gebruik
Regelmatig autogebruik

Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2019)

Regelmatig fietsgebruik
scroll animatie (copy)
schermafbeelding_2021-04-21_om_14.05.18.png

anders of niet verplaatst

Bronnen

webimage-e9ad2a1d-fda...
Effect
Modal split bewoners

De stad Antwerpen houdt verschillende onderzoeken om verplaatsingsgedrag te meten. Uit de bewonersenquête blijkt dat het gebruik van auto voor woon-werkverplaatsingen met 15,6% is gedaald tussen 2010 en 2020 (van 51% naar 35,4%). Het fietsgebruik is dan weer gestegen met 8,8 % (van 21,1% naar 29,9%). Het gebruik van openbaar vervoer kende een daling van 18,6% naar 9,1%. In 2020 verplaatste 21,4% van de Antwerpenaren zich niet op regelmatige basis naar het werk. Een forse toename van 16,4% ten opzichte van 2010.

In het verplaatsingsgedrag van de bewoners voor vrije tijd wint de fiets het de laatste jaren van de auto met 40,8% fietsers tegenover 28,8% autobestuurders in 2020. Voor woon-schoolverkeer bij bewoners blijven de cijfers meer stabiel tussen 2010 en 2019, in het voordeel van duurzame oplossingen: met 36,8% fietsgebruik, 22,7% openbaar vervoer en 10,7% autogebruik het afgelopen jaar. Ook hier was de invloed van corona in 2020 onmiskenbaar met 22,4% scholieren die thuis leerden.

werk_1.png
Naar het werk

anders of niet verplaatst

anders of niet verplaatst

anders of niet verplaatst

Naar school
werk_1.png (copy)
werk_1.png (copy1)
In de vrije tijd
Afstand versus vervoersmiddel

In 2020 nam 45% van de Antwerpse werknemers de auto om naar zijn werkplek te gaan die op een afstand ligt van minder dan 7,5 km. Van de Antwerpse bewoners gebruikte nog slechts 38% de auto voor woon-werkverkeer van minder dan 7,5 km. Tegelijk verkozen meer werknemers de fiets: niet alleen voor trajecten van minder dan 5 km, maar ook voor langere trajecten.

Antwerpse werknemers die wonen in en buiten de stad

Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2020)

Regelmatig autogebruik
Regelmatig OV-gebruik
Regelmatig fietsgebruik
Antwerpenaren die werken in en buiten de stad

Afstand versus vervoersmiddel in de stad (2019)

Regelmatig autogebruik
Regelmatig OV-gebruik
Regelmatig fietsgebruik